با ضیغمی به بهانه اکران آنلاین فیلم سینمایی «زن ها فرشته اند۲» به کارگردانی آرش معیریان در جام جم آنلاین گفت و گو کردیم و او در بخشی از این گفت و گو، از برداشت های عجیب و متفاوتی که از بازی اش در تیزر تبلیغاتی نوشابه انرژی زا در فضای مجازی ارائه شده، گلایه کرد.
به عنوان یک بازیگر حتما در طول سال فیلمنامههای کمدی زیادی میخوانید، وقتی فیلمنامه «زن ها فرشته اند۲» را میخواندید آیا جنس طنز آن را متفاوت از باقی آثار دیدید؟
واقعیتش در فضای بحرانی جامعه امروز ایران که مردم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در تنش به سر می برند، من می خواستم در اثری کار کنم که کام مردم را تلخ نکند. فیلمنامه «زن ها فرشته اند۲» خیلی کمدی خاص و فضای عجیب و غریبی ندارد، اما کمدی خانوادگی مفرحی است که می تواند مخاطب را برای مدتی هر چند کوتاه از فضای التهاب و استرس دور کند. شاید «زن ها فرشته اند۲» در برگیرنده مفاهیم عمیق اجتماعی نباشد و فیلم فاخری به حساب نیاید، اما در وضعیت فعلی من دوست داشتم در فیلمی بازی کنم که حال مخاطب پس از تماشایش خوب باشد.
درباره نقش تان در این فیلم توضیح می دهید؟
به نظرم تمام نقش های زنان این فیلم ما به ازای اجتماعی دارند. از این جهت که در فیلم «زن ها فرشته اند۲» زنانی را می بینیم که چون خود واقعی شان را پیدا نکرده اند در زندگی شان خانوادگی شان دچار مشکلات عدیده ای می شوند. من نه فمنیست هستم و نه داعیه این حرف ها را دارم و به حقوق مساوی زن و مرد اعتقاد دارم، اما متاسفانه خیلی از خانم ها اصلا با توانایی هایشان آشنا نیستند و همین عدم آشنایی و دست کم گرفتن خودشان باعث می شود مورد ظلم قرار بگیرند. در حالیکه اگر خودشان را باور کنند دیگر هیچکس به خودش اجازه نمی دهد که بخواهد آنها را تحقیر کند. «زن ها فرشته اند۲» به این جنبه از وجود و هویت زنان در قالب طنز می پرداخت و این نکته برای من به عنوان بازیگر جذاب بود.
همکاری با آرش معیریان (کارگردان) چگونه بود؟
آقای معیریان از کارگردانان باسواد سینماست که بسیار آرام و بی حاشیه ای است و ژانری که برای کار در سینما انتخاب کرده ژانر تجاری است. من هم فیلم های قبلی ایشان را دیده بودم و می دانستم در چه فضایی کار می کنند. با آقای فرحبخش، تهیه کننده این فیلم هم قبلا در فیلم «دختر شاه پریون» همکاری کرده بودم و در مجموع کار در این فیلم تجربه خوبی را برایم به همراه داشت.
نکته مهمی که درباره نقش های کمدی به خصوص درباره خانم ها وجود دارد، شوخیهایی است که با این نقش ها در طول کار میشود. در واقع بازیگری که این نقش ها را بازی میکند باید جنبه خیلی بالایی داشته باشد. واکنش شما در قبال چنین موضوعی چیست؟
برای من شوخی با یک نقش در فیلم تا جایی قابل قبول است که از نظر اخلاقی و کلامی در حد استاندارد جامعه ما باشد. بعضا فیلم هایی را می بینیم که دیالوگ هایی مشمئزکننده دارد و با وجود لودگی و لمپنی خارج از عرفی که دارند باز هم فروش های چشمگیری دارند! قبلا با نقش های آقایون این شوخی ها میشد، اما انگار متاسفانه به تازگی باب شده که با نقش های خانم ها هم چنین شوخی های مبتذلی انجام شود!
پس در نقش های سخیف بازی نمی کنید؟
به هیچ قیمت و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم چنین نقش هایی را بازی کنم و شوخی با یک نقش را تا جایی می پذیرم که از نظر اخلاقی برای خودم قابل قبول باشد. کارنامه حرفه ای من پر از کارهای کمدی است که شاید از نظر منتقدین سینما کار شاخص هنری نباشد، اما در بعد تجاری سینما موفق عمل کرده اند و در هیچ کدام از این کارها نمی توانید نقشی از من پیدا کنید که مرزهای اخلاقی را شکسته باشد.
با توجه به اینکه امسال سالن های سینما عملا تعطیل بود، آیا اکران آنلاین را ظرفیتی تازه برای سینمای ایران می دانید؟
سینمای آنلاین سالهاست در بسیاری از کشورها اجرا می شود و در ایران هم با شیوع کرونا بین مردم شناخته شده. بحث اکران آنلاین را از طرفی مثبت می دانم و از طرفی منفی. منفی از این جهت که در شرایطی که چراغ سالن های سینما خاموش شده اند، متعاقبا تعداد بسیاری از کارکنان سالن ها شغل شان و وسیله امرار معاش شان را از دست داده اند و زندگی شان درگیر این موضوع شده، اما به هر حال اکران آنلاین آنهم در این وضعیت یک ضرورت است. ضرورت از این منظر که راهی را پیش پای سینماگران قرار می دهد که چرخه تولید فیلم کماکان بچرخد و تولید و اکران فیلم متوقف نشود. فقط نکته اینجاست که ما در ایران قانون کپی رایت نداریم. به همین خاطر مثلا امروز فیلمی در سایت های فیلیمو یا نماآوا اکران آنلاین می شود و از فردا تمام شبکه های خارجی بدون پرداخت کمترین هزینه ای آن را به راحتی نمایش می دهند! در صورتیکه اگر چنین اتفاقی در خارج از ایران بیفتد، صاحبان فیلم می توانند از شبکه های متخطی شکایت کنند و ضرر و زیانش را بگیرند. بنابراین اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و بدون تصویب قانون کپی رایت اکران آنلاین را به اجرا درآوریم، تهیه کنندگان سینما نابود می شوند و قطعا دیگر تمایلی برای فیلمسازی باقی نمی ماند.
از بحث فیلم کمی فاصله بگیریم و به مسائل دیگر هم بپردازیم، چندی پیش از شما تیزر تبلیغاتی برای نوشابه انرژی زا در فضای مجازی پخش شد که حاشیه های زیادی را به وجود آورد و واکنش هایی هم در پی داشت که اغلب منفی بودند. ماجرای آن تیزر چه بود؟
-مثل تمام همکارانم که کارهای تبلیغاتی انجام می دهند، من هم با برند نوشابه انرژی زا ری برن قرارداد دارم و طبق این قرارداد باید دو تیزر کار میشد. وقتی ایده پردازان تبلیغاتی این برند پیشنهاد چگونگی شکل و شمایل این تیزر را مطرح کردند، به نظرم خیلی بامزه آمد و انجامش دادم، اما بعدا در صفحات زرد اینستاگرم به قدری این تیزر را با تیترهای عجیب و غریب منتشر کردند که خودم هم باور نمی کردم! این تیزر از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز داشت و ما هیچ خط قرمزی را رد نکردیم.
به هر حال دنیای مجازی عاشق جنجال های زرد است!
بله، متاسفانه در اینستاگرام برای جذب فالوور از هر چیزی سوژه می سازند.
هنوز هم به عنوان سفیر انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان در این حوزه فعالیت می کنید؟نه. انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان شکل فعالیت خود را تغییر داد و ما دیگر نتوانستیم همکاری مان را باهم ادامه دهیم، اما از آنجا که بر خودم واجب می دانم در این زمینه فعالیت داشته باشم کماکان با انجمن ها یا موسساتی که در ارتباط با کودکان کار فعالیت دارند کار می کنم. ضمن اینکه به تازگی از طرف انجمن دیابت هم پیشنهادی مبنی بر همکاری با این انجمن جهت حمایت از کودکان دیابتی گرفتم و از آنجا که تعداد کودکان دیابتی بسیار بالاست و در این شرایط خودشان و خانواده هایشان به شدت در مضیقه برای درمان هستند، به امید خدا به زودی با این انجمن همکاری ام را آغاز خواهم کرد.
در این روزهای کرونایی چه می کنید؟
در این مدت پیشنهاد کار زیاد داشتم، اما در این شرایط به خاطر اینکه دخترم کوچک است خیلی احتیاط کردم و به جز کارهای کوچک هیچ کاری انجام دادم، اما پیشنهاد چند کار سینمایی و شبکه نمایش خانگی برای آذرماه دارم که اگر به نتیجه رسیدیم در آنها بازی می کنم. تا آن زمان هم امیدوارم واکسن کرونا ساخته شود و همگی از این وضعیت نجات پیدا کنیم.
ساناز قنبری/ گروه فرهنگ و هنر